“Ik geef ze een duwtje in de goede richting”

Je bent praktijkcoördinator bij de BAZ-opleiding MUMC+, wat is dat precies?
“Als praktijkcoördinator begeleid en coach ik zowel de studenten die de BAZ-opleiding volgen alsook de werkbegeleiders op onze afdeling. Ik ben eigenlijk een soort van intermediair.”

Wat maakt jouw werk interessant?
“Twee dagen in de week ben ik praktijkcoördinator en twee dagen in de week werk ik als gespecialiseerd verpleegkundige. Zo behoud ik feeling met de werkvloer. Mijn kennis en ervaring kan ik vervolgens weer overdragen aan de studenten. Deze combifunctie is voor mij een leuke balans tussen leren en werken. Ik zie studenten uit alle leeftijdscategorieën; van net uit de schoolbanken tot ervaren verpleegkundigen. Iedereen is wat dat betreft uniek en heeft een eigen vorm van begeleiding nodig. Dat maakt mijn werk heel divers en uitdagend.”

Wat maakt werken in de acute zorg zo interessant?
“Werken in de acute zorg is heel dynamisch. Je heb op onze afdeling te maken met patiënten met acute klachten, maar ook met patiënten die tijdens hun opname behandeld worden worden. Je komt in aanraking met diverse soorten specialismen en ziektebeelden. Naast acute zorg en behandeling krijg je ook te maken met het begeleiding van en voorlichting aan patiënten en hun familieleden.”

Wat maakt jouw werk interessant?
“Ik ben de hele dag bezig met klinisch redeneren. Daarnaast ook met anatomie en fysiologie. Ik hou intensief contact met de patiënt en ik verdiep me volledig in zijn casus. In het multidisciplinair team kijken we samen naar de patiënt. Het zijn zaken die mij energie geven.”

Hoe is het om met studenten te werken en hen te begeleiden?
“Het is gewoon leuk om kennis en kunde over te dragen. Behalve dat ik daarmee een bijdrage lever aan het opleidingsbeleid van het Maastricht UMC+, is het begeleiden van studenten ook een passie. Ik vind het zo mooi om te zien dat ze een persoonlijke groei doormaken en ik ze hierin mag begeleiden.”

Wat zijn jouw drijfveren?
“Ik geef graag inhoud aan het vak. Ik wil dat patiënten (en familie) de best mogelijke zorg, begeleiding en behandeling krijgen. Als we de student daar goed in meenemen, kan hij/zij uitgroeien tot de ideale gespecialiseerd verpleegkundige.”

Wat leer je zelf van de studenten?
“Zij houden mij scherp. Ik doe inmiddels veel op de automatische piloot. Door samen met de studenten klinisch te redeneren, word ik getriggerd en geprikkeld om zaken weer te benoemen en er ook over na te denken. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend.”

Hoe geef je het onderwijs vorm?
“De leerdoelen zijn helder geformuleerd en we hebben een rode draad die studenten moeten volgen, maar het is vooral aan de student zelf hoe hij/zij dat verder invult. De student komt zelf met de hulpvraag. Iedere student heeft een eigen leerstijl. Ik speel hier dan op in. De ene leert goed uit de boeken de ander heeft het juist nodig om het in de praktijk te zien. Ze krijgen veel vrijheid: ik geef ze een duwtje in de goede richting.”

“Alle theorie, die je vanuit de MUMC+ Academie krijg, kun je meteen leren en toepassen in de praktijk. De BAZ vormt een hele goede fundering die onderdeel uit maakt van de vervolgopleiding. Je kunt verschillende richtingen uit binnen de acute zorg en zo je kennis te vergroten. Weet je nog niet precies welke richting je op wilt, dan is de BAZ-opleiding alvast de ideale basis om te proeven aan de acute zorg. Gaandeweg kom je er achter welk onderdeel het beste bij jou past.””

Deel dit verhaal:

Dit is waarom zij ervoor gingen

Menu